شناخت عوامل ایجاد برند ملی گردشگری

دوشنبه, ۰۵ آذر ۱۳۹۷

به نام خدا


بر اساس آمارهای سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، در سال ۲۰۱۷ میلادی ۴ میلیون و ۸۶۷ هزار گردشگر به ایران سفر کرده اند که نسبت به سال قبل از آن ۵/۱ درصد کاهش داشته است.

سهم صنعت گردشگری ایران از تولید ناخالص ملی حدود ۴/۲ درصد می باشد که پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۲ به چهار درصد افزایش یابد. همچنین ۲/۱ درصد از نیروی کار فعال در کشور در صنعت گردشگری و صنایع مرتبط با آن مشغول هستند.

نگاهی به آمارهای گردشگری نشان می دهد که اکثر گردشگرانی که ایران را برای مقصد گردشگری خود انتخاب کرده اند از کشورهای منطقه بوده اند و در اصل ایران سهم کوچکی از گردشگران جهانی را به خود اختصاص داده است .

آنچه اهمیت دارد این است که به راستی در این بازار تجارت عظیم جهانی جایگاه جمهوری اسلامی ایران کجاست و چگونه می توان به جایگاه واقعی آن رسید؟

یافته های تحقیقی نشان می دهد که اگر براساس اصول علمی بازاریابی، نتوانیم داشته های خود را به محصولاتی با مزیت های رقابتی و ویژه تبدیل نماییم قطعاً نمی توانیم به جایگاه مناسب این صنعت دست پیدا کنیم.

در این میان آنچه اهمیت به سزایی دارد خلق یک “هویت” در ذهن گردشگران خارجی از واقعیت های صنعت گردشگری ایران است و برای انجام این مهم، ضرورت های ایجاد برند ملی گردشگری بیش از پیش اهمیت یافته است.

کتاب “شناخت عوامل ایجاد برند ملی گردشگری” که به تازگی توسط دکتر ساعد جنانی زاویه، دبیر انجمن صنفی شرکت های تبلیغاتی ایران تالیف و توسط انتشارات سنجش و دانش به چاپ رسیده است به خوبی زوایای مختلف این موضوع را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرارداده است.

تعاریف ابتدایی برند، شاخص برند ملی، ارزش ویژه برند و تصویر آن، معماری برند گردشگری، برندسازی برای یک کشور و بررسی نمونه های بین المللی آن از مطالبی است که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.